Een kritische blik vanuit de Cliëntenraad

4 minuten

Jeroen Riemeijer is lid van de Cliëntenraad (CR). De Cliëntenraad komt op voor de belangen van de inwoners van Zaanstreek en Waterland. De raad denkt mee en heeft inspraak in het beleid van HZW met als doel, vanuit een patiënten-perspectief, de zorgverlening te verbeteren. De CR vormt een brug tussen wat belangrijk is voor de cliënten en de beslissingen die HZW neemt. Daar wordt de zorg beter van!

“Een belangrijke rol spelen en van betekenis zijn.”

Waarom wilde je graag in de Cliëntenraad?

“Mijn beste vriend is Paul Macco, huisarts én voormalig RvC-lid van HZW. Hij tipte mij over de vacature voor de Cliëntenraad. Mijn ervaring als mantelzorger tezamen met mijn jarenlange ervaring op het gebied van Human Resources past hier goed bij.”

Wat doe je als lid van de Cliëntenraad?

Monique Hollema is vice-voorzitter, Jeannette van der Starre is de secretaris en ik zelf ben de voorzitter van de Cliëntenraad. Als eerste moesten wij drieën begrijpen wat HZW doet. Wat is HAP, MTVP, VIPLive … en nog zo al. Er worden veel afkortingen gebruikt in de gezondheidszorg!

We kunnen pas van toegevoegde waarde zijn als we weten waar we onderdeel van uit maken.”

De Cliëntenraad kan van enorme toegevoegde waarde zijn.

“Graag gaan we in gesprek met huisartsenpraktijken. Het voordeel van de Cliëntenraad is de frisse en kritische blik die wij drieën hebben. Er kan een blinde vlek ontstaan. Wij helpen met de blik van buitenaf.”

Toekomst

“Dat iedereen wat vaker denkt aan het perspectief voor de inwoners van Zaanstreek Waterland. Wat zou dit project of deze oplossing betekenen voor mevrouw Jansen uit Wormerveer?

Ik zou het fijn vinden als de Cliëntenraad nog meer betrokken wordt. We denken graag mee.”

“We kunnen leren van elkaar.”

 “Het hebben van een Cliëntenraad is een wettelijke verplichting. Gelukkig krijgen wij de ruimte om meer te zijn dan een vinkje. We komen om de 6 weken bijeen om met elkaar te vergaderen. Daarnaast zijn er de diverse kennismaking- en verbindende overleggen met andere organisaties uit de regio. Het gaat steeds meer tijd kosten. We zullen dan ook straks evalueren of we dit nog met drie personen kunnen doen of dat er uitbreiding nodig is.”

Contact met de Cliëntenraad

Heb je iets opgemerkt of zie je verbeterpunten t.a.v. de Huisartsenposten Zaanstreek Waterland of de huisartsenzorg in onze regio? Neem dan contact met ons op.

Contactadres: clientenraad@hzwhuisartsenzorg.nl

De Cliëntenraad is geen klachtencommissie. Heb je een tip, compliment of klacht over de Huisartsenposten Zaanstreek Waterland? Vul dan dit formulier in.

Vragen?

Marjolein Boots

Manager Interne Organisatie 075-2010221 m.boots@hzwhuisartsenzorg.nl