Lean is een werkwijze waarmee organisaties van klein tot groot met behulp van continu verbeteren steeds slimmer gaan werken. Bij de huisartsenpraktijk kunnen er ongetwijfeld ook processen verbeterd worden om de werkdruk te verminderen en om tijd over te houden voor wat het werk in de praktijk juist zo leuk maakt; namelijk zorg en aandacht voor de patiënt!
Waar kun je bijvoorbeeld aan denken bij Lean in de huisartsenzorg?
De Lean methodiek helpt praktijken continu te werken aan snellere en betere processen. Denk bijvoorbeeld aan:
Hoe creëer ik meer tijd voor de patiënt?
Hoeveel tijd zijn wij kwijt aan het zoeken? (naar middelen, instrumenten etc.)
Hoe verminderen we de drukte aan de telefoon?
Hoe voorkomen we dat we middelen over de datum weggooien?
Hoe richten we onze spreekuren slimmer in zodat we effectiever kunnen werken?
Lean draait om samen!
Hoe gaan we dit doen?
Lean is, vooral in de zorg, een veel gebruikte manier van werken én denken. Je bent als praktijk niet meteen Lean wanneer je een proces hebt verbeterd met behulp van een Lean-tool. Om Lean te werken is het belangrijk dat je samen de klantwaarde centraal zet en met elkaar continu wilt verbeteren. Gemotiveerde medewerkers zijn onmisbaar in een Lean organisatie.
In het Lean programma van HZW krijgt de gehele huisartsenpraktijk een basistraining Lean aangeboden, want Lean werken doe je samen. Er wordt kritisch gekeken naar de eigen praktijk en naar de verbeterpunten. Daarna wordt een van de medewerkers de Lean-kartrekker binnen de huisartsenpraktijk en gaat de training voor Lean Practitioner volgen. Tijdens de training voor Lean Practitioner wordt een proces uit de eigen praktijk gekozen wat verbeterd kan worden. HZW is vraagbaak en begeleidt het proces.
Welke ondersteuning bieden wij bij Lean?
Scholingen in Lean werken
Begeleiding ‘op maat’ in de praktijk
Vraagbaak bij problemen
Podcasts
Lean werken in de huisartsenpraktijk
Huisarts Ulrich Schultz en Margareth Heuveling (beiden lean adviseur) vertellen over lean werken in de eerste lijn.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies. Door in te stemmen met de cookies kunnen wij gegevens zoals surfgedrag op deze site verwerken. Bekijk ons cookie- en privacybeleid voor meer informatie.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.