Patiëntoverleg via ZorgDomein (Dijklander)

Het Dijklander Ziekenhuis, HWF en HZW starten met Patiëntoverleg via Zorgdomein

Regelmatig heeft de huisarts een korte adviesvraag aan de medisch specialist. Telefonisch overleg vraagt soms meer tijd dan gewenst. Om aan deze behoefte te voorzien wordt gestart met Patiënt overleg via Zorgdomein.

Het gaat hierbij om:

  • Een vraag over een patiënt die al bekend is in het ziekenhuis en waarbij geen acute situatie aan de orde is.
  • Een vraag over een bepaalde patiëntengroep.
  • Een vraag over de inzet van een (nieuw) medicijn.

Patiëntoverleg is de berichtenapp van ZorgDomein, waarmee je veilig en efficiënt met collega-zorgverleners overlegt buiten je zorginstelling of praktijk. De messenger is eenvoudig en kosteloos te gebruiken door alle zorgverleners, zowel op de computer als op mobiel. Je gebruikt Patiëntoverleg met de app op je mobiel of via ZorgDomein op de computer. Door het gebruik van Patiëntoverleg kunnen we de telefonie en email verminderen.

De specialisten van de vakgroep interne geneeskunde van het Dijklander Ziekenhuis starten hier mee en zijn met ingang van heden beschikbaar. In de komende maanden wordt dit uitgerold naar de andere vakgroepen. We houden je op de hoogte via onze Nieuwsbrieven.
Je kunt je antwoord binnen twee werkdagen verwachten. Er is geen financiering gekoppeld aan de inzet van Patiëntoverleg.

Patiëntoverleg starten op je computer

  1. Log in op ZorgDomein
    o Ben je een verwijzer? Volg dan de normale route vanuit je eigen informatiesysteem
    o Gebruik je Patiëntoverleg voor het eerst? Activeer het dan eerst in je account
  2. Klik rechtsboven in op je naam en klik daarna op ZorgDomein-account: Je naam
  3. Klik onder ‘Patiëntoverleg’ op Meer informatie
  4. Klik op Ja, ik activeer Patiëntoverleg
  5. Ga naar tab ‘Overleggen’
  6. Nu zie je een overzicht van lopende gesprekken. Wil je een nieuw overleg starten? Klik op het icoon en kies vervolgens Nieuw overleg.
  7. Zoek de vakgroep of collega waar je een overleg mee wilt starten en klik op het profiel.
    Je krijgt reactie binnen twee werkdagen.
    o Klik op Start overleg over patiënt om een gesprek over een patiënt te starten met de collega
  8. Heb je toestemming van de patiënt? Vul dan alle gegevens van de patiënt in
    o Klik op Naar algemeen overleg om een algemeen gesprek te starten met de collega
    Nu ben je klaar voor je overleg.

Goed om te weten

Beveiliging is erg belangrijk voor ons allemaal. Berichten worden veilig verstuurd en beschermen je data. Daarnaast worden bijlagen niet opgeslagen op de filmrol of fotogalerie van je telefoon

Patiëntoverleg starten op je mobiele telefoon

  1. Installeer de app op je telefoon
    o Heb je een iPhone? Installeer dan de iPhone-app
    o Heb je een Android telefoon? Installeer dan de Android-app
  2. Open de app
  3. Log in met je ZorgDomein gegevens
    Eenmaal ingelogd ben je direct klaar om te overleggen.

Wat is het verschil met een Meekijkconsult/DAC?

Via een meekijkconsult/DAC kan een huisarts advies vragen aan de specialist, bijvoorbeeld of de patiënt in de eerste lijn gediagnosticeerd, behandeld en/of begeleid kan worden of dat de patiënt toch moet worden verwezen naar de specialist. Het gaat hierbij om patiënten die nog niet onder behandeling zijn in het ziekenhuis voor klachten waar het meekijkconsult voor wordt ingezet.

ZMC biedt wel een Meekijkconsult aan, maar (nog) geen Patiëntoverleg.

Vragen?

Bas Bomer

Projectmanager regionale digitalisering 075-2010221 b.bomer@hzwhuisartsenzorg.nl