Irma Geestman over 20 jaar Huisartsenposten Zaanstreek Waterland

5 minuten

Irma Geestman

In 2022 bestaan de Huisartsenposten Zaanstreek Waterland 20 jaar. Er is veel veranderd in de tijd. We zijn trots dat we een grote groep collega’s hebben die al vanaf het begin af aan betrokken zijn.

Irma Geestman is 20 jaar geleden begonnen als manusje-van-alles en heeft meegeholpen met de Huisartsenposten opzetten.

Als je terug kijkt waar ben je het meest trots op?

“In januari 2002 ging Zaandam open en in maart Purmerend. Terwijl ik pas 15 november 2001 mijn eerste werkdag had!. Enorm veel gedaan in een hele korte periode. Het was nieuw en ook best wel spannend. Het woord triagist bestond bijvoorbeeld toen helemaal nog niet. Dit kwam pas veel later! Bij triage wordt er gekeken vanuit de urgentie en wat de beste hulp is. Dat is heel anders dan kijken vanuit het ziektebeeld. Een andere manier van werken, die we in de loop van de tijd steeds meer hebben geprofessionaliseerd.”

“Ik ben enorm trots op onze organisatie en dat we uitgegroeid zijn naar een volwaardige ketenpartner in de spoedzorg en buiten kantoortijden de juiste huisartsenspoedzorg leveren. Het feit dat we de HKZ hebben gehaald in 2011 laat dit zien. Dit was een verplichting vanuit de overheid. We hebben toen binnen een half jaar er voor gezorgd dat we deze certificering hebben behaald. Iedere 3 jaar is er een hercertificering, welke we ook telkens hebben behaald.”

Wat is er veranderd in de afgelopen twee decennia?

“Enorm veel, maar je kunt de wereld van nu niet vergelijken met 20 jaar terug. We krijgen nu veel meer complexere zorgvragen. Daarnaast maakt corona de wereld nu ook wel heel anders.”

“Toen we 20 jaar geleden startten werden alle waarneemberichten gefaxt. Überhaupt werd er enorm veel gefaxt, omdat er nog geen digitale koppelingen bestonden. Ik ben destijds door weer en wind op de fiets alle huisartsenpraktijken afgefietst om floppy’s op te halen met patiëntgegevens. In ruil daarvoor kregen de praktijken een poster en patiëntfolders.”

“Daarnaast hebben we op het gebied van kwaliteit en verbeteren enorme stappen gemaakt. Er was eerst MIP: Meldingen Incidenten Patiëntenzorg. In 2012 werd dit VIM: Veilig Incidenten Melden. Het melden zonder consequenties en op een gelijkwaardig niveau. Het terugluisteren van gesprekken naar aanleiding van een incident is nu ook veel eenvoudiger. Vroeger moest je met een bandrecorder op tijd zoeken. Nu zijn we bijna zo ver dat met een simpele klik op de patiëntkaart je het gesprek terug kunt luisteren.”

“Het was veel werk en bizar lange dagen als ik nu terug denk. Ik ben wel blij dat ik niet meer non-stop bereikbaarheidsdienst zoals in het begin toen ik locatiemanager was. De bereikbaarheidsdiensten zijn gelukkig nu verdeeld over veel meer collega’s.” 

Klaas de Waart (destijds waarnemer) en Irma Geestman in 2002 in een in scene gezette foto voor promotiemateriaal.
In 2002 kwamen hier de telefoontjes binnen.

Je hebt verschillende functies gehad bij de Huisartsenposten. Wat vind je van jouw huidige functie als kwaliteits- en klachtenfunctionaris?

“Ik heb het gevoel doordat ik, juist door mijn 20 jaar ervaring bij de Huisartsenposten, ook op een andere manier naar kwaliteit en verbeteren kijk. Ik weet hoe de organisatie werkt en ken de oorsprong.”

“Ik hoor tijdens mijn werk ook de andere kant van de telefoongesprekken. Het verbaast mij welke termen collega’s soms naar hun hoofd geslingerd krijgen en hoe professioneel zij blijven. Triagist is geen makkelijk vak.”

20 jaar Huisartsenposten

Heb jij een mooi verhaal/foto/video?
Mail naar info@hzwhuisartsenzorg.nl.