Herhaalreceptuur direct via de apotheek

7 minuten

Foto gemaakt door Floor Forceville (co-assistent). V.l.n.r.: Wesley Sierhuis (huisarts), Marjan Melchers (POH-somatiek), Annet van Hoogenvest (praktijkassistente), Stefanie Versluis (pratijkassistente), Marianne Poulen (huisarts) en Eveline Bogaard (POH-GGZ).

Huisartsenpraktijk Krommenie wordt al jaren lean ondersteund met herhaalreceptuur via de apotheker.

Een mooie samenwerking die wellicht andere huisartsenpraktijken inspireert dus we hebben huisarts Marianne Poulen-Meyer en apotheker Raymond Kolman gevraagd om hun ervaringen te delen.

“Vanuit lean ben ik altijd op zoek naar versimpelen van processen”

Waarom gaat herhaalreceptuur via de apotheker?

Marianne: “Ooit heb ik een Lean/Six Sigma opleiding gedaan en dat heeft het zaadje geplant waardoor ik altijd op zoek ben naar manieren om processen te versimpelen en overbodige handelingen te elimineren.”

Hoe zijn de routes voor herhaalrecepten ingericht?

“Voor de aanvraag van een herhaalrecept kan de patiënt diverse wegen bewandelen bij onze praktijk.

  • Inleveren van een leeg medicijnendoosje in de receptenbox aan de apothekersbalie of praktijkbalie
  • Via de receptenlijn van de praktijk.
  • Ook kan de patiënt digitaal rechtstreeks bij de apothekerswebsite de herhaalaanvraag indienen (via verwijzing vanuit de praktijksite).

Naast het online gemak (zoals ook de patiëntenportaal van de praktijk), heeft het rechtstreeks herhaalverzoek via de apotheker als voordeel dat de apotheek direct kan controleren of het middel leverbaar is. Dat is in deze tijd wel erg fijn voor de patiënt”, legt Marianne uit.

Wat zijn de voordelen voor de patiënt?

“De patiënt hoeft het ‘telefoonbandje’ niet meer in te spreken, of de doktersassistente te bellen, maar kan rechtstreeks bij de apotheker het herhaalrecept aanvragen. Dit kan telefonisch, via de website, aan de apothekersbalie en via apothekers app. Via deze app heeft de patiënt altijd een actueel medicatiedossier op zak. Dit blijkt in overleg met andere zorgverleners zoals specialisten, heel handig.

Daarnaast hoort de patiënt minder vaak aan de apothekersbalie dat een geneesmiddel niet (tijdelijk) leverbaar is, omdat de apotheker nu inzicht heeft in de herhaalfrequentie en kan anticiperen op het voorraadbeheer.

Als een geneesmiddel niet leverbaar is kan de apotheker een alternatief voorleggen aan de huisarts, wat digitaal via een fiatteringsverzoek wordt verstuurd naar de huisarts,” leg Marianne uit.

Wat zijn de voordelen voor de huisarts?

“Dat ik de fiatteringsverzoeken in het HIS direct kan fiatteren, snel, gemak en veilig, met geen extra handeling!”

Wat zijn de voordelen voor de doktersassistenten?

“Deze werkwijze zorgt een soepele afhandeling van de receptaanvragen. Onze praktijk heeft veel minder telefoontjes voor herhaalrecepten en de assistente heeft haar handen vrij om andere dingen te doen.”

Herhaalreceptuur is een opmaat samenwerking tussen huisarts en apotheker

“We hebben bij aanvang van deze samenwerking onderlinge afspraken gemaakt over welke medicatie wel en welke niet herhaald mag worden via de apotheker, zo ook de herhaalfrequentie. Daarnaast is het mogelijk om ‘blokkades’ op medicatie te zetten waarin aanwijzingen staan t.a.v. het herhalen. Bijvoorbeeld niet vaker dan 1x per maand, of alleen maar van een bepaald merk. Zo weet de apotheek ook wat is afgesproken en hoeft niet onnodig gebeld te worden.”

“Er zijn minder handelingen nodig voor een gefiatteerd recept.”

Hoe hebben jullie patiënten geïnformeerd over deze werkwijze?

“Om heel eerlijk te zijn werk ik al heel lang op deze manier met herhaalrecepten en heb ik dit nooit actief aan patiënten laten weten; blijkbaar werkt het intuïtief. Of heeft de apotheek er veel publiciteit aan gegeven. Want er zijn heel veel patiënten die hun herhaalrecept via de apotheker regelen.”

Adviseer je deze samenwerking?

“Ik heb nog geen negatieve reacties gehoord van mijn patiënten. Ik zou het dus mijn collega huisartsen ook aanraden om de samenwerkingsmogelijkheden met de lokale apotheker(s) te bespreken. Je zorgt ervoor dat er minder handelingen nodig zijn voor het uiteindelijk gefiatteerd recept, en dat is sowieso winst!”

Ontwikkelingen medicatie fiattering

Marianne neemt ook deel aan de ICT-commissie. De commissieleden houden zich bezig met alle ICT-gerelateerde vraagstukken, zowel proactief als reagerend.

“Vanuit de huisartsenzorg en apothekers hebben we de wens nog om de fiattering van de Baxterlijsten te digitaliseren. De eerste pilot gaf nog teveel ‘kinderziektes’. Er gaat nu eerst een doorontwikkeling plaatsvinden waarna we hopelijk snel opnieuw kunnen gaan testen. En dan kunnen we eindelijk af van al die stapels papier.”


Vragen?

Pien Huijgens

Wijkcoördinator Purmerend, Beemster & Landsmeer 06-83528816 p.huijgens@hzwhuisartsenzorg.nl

Candy Smit

Wijkcoördinator Waterland 06-57537137 c.smit@hzwhuisartsenzorg.nl

Saskia Jonker

Wijkcoördinator Zaanstad Noord, Oostzaan en Wormer 06-23999817 s.jonker@hzwhuisartsenzorg.nl

Daniëlle Ofman

Wijkcoördinator Zaandam 06-45462262 d.ofman@hzwhuisartsenzorg.nl