
Hoe vaak gebeurt het niet dat een patiënt even het hart lucht in de behandelkamer? Of aan de telefoon bij de doktersassistent? Het klinkt als gemopper over hoe druk iemand het wel niet heeft. Soms komen ze zelfs met een heel levensverhaal.
Vaak zit hier een verborgen hulpvraag achter.
Om deze reden nodigde Candy Smit (wijkcoördinator Edam-Volendam/Waterland én praktijkmanager Huisartsenmaatschap Landauer) haar collega Pien Huijgens (wijkcoördinator Purmerend/Beemster) uit. Pien heeft de doktersassistenten uitleg gegeven over het laagdrempelige hulpaanbod in de wijk rondom de praktijk en binnen de gemeente. Voor de assistenten zeer leerzaam en handig. Er zijn geregeld telefoontjes met vragen die eigenlijk niet bij de huisarts thuishoren.
Meer kennis over het sociaal domein
Er ís veel hulpaanbod. Bijvoorbeeld op het gebied van eenzaamheid, financiële zorgen, rouw, bewegen, mantelzorg, etc. Alleen de weg naar deze hulp wordt nog niet altijd even goed gevonden door patiënt, maar ook door zorgverleners.
Vragen die eigenlijk niet bij de huisartsenpraktijk thuishoren
Candy: “Pien vertelde wat een sociaal wijkteam doet en met welke verschillende partijen het team samenwerkt. Hoe je de wijkteams kunt bereiken (en verwijzen via VIPLive) en waar je de wijkcoördinator voor kunt inzetten. Natuurlijk kun je in een half uur niet alles over alle hulpvoorzieningen en organisaties vertellen, maar Pien kon wel laten zien waar iedereen de benodigde informatie kan vinden. De doktersassistenten reageerden na afloop erg enthousiast!”
Meer tijd voor de patiënt
Nu de druk op de eerstelijnszorg steeds groter wordt is het goed te weten naar wie je mensen met andere en niet-medische problemen kunt verwijzen, zodat de huisarts en POH meer tijd hebben voor patiënten met medisch gerelateerde problematiek.
Half uurtje kennis opdoen bij jou in de praktijk?
Wil je ook meer weten over het hulpaanbod voor zorg en welzijn in jouw gemeente en wijk? Neem dan contact op met jouw wijkcoördinator en we komen graag langs!