Tijdens de ALV van juni heeft Katinka de aanwezigen meegenomen in haar persoonlijke opgedane werkervaringen met samenwerkingen in de wijk Wheermolen.
We hebben Katinka nog een aantal vragen gesteld, voor de huisartsen die niet aanwezig konden zijn op de ALV.
“Samenwerken in een wijk vraagt om tijdsinvestering maar levert je sneller tijd op dan je denkt”
Wat versta je onder samenwerkingen in jouw wijk?
“Daar versta ik onder de zorgverleners die anders dan de huisartsenpraktijk, ook zorg en hulp geven aan de patiënt/inwoner, het ‘sociale domein’.
Denk hierbij o.a. aan een medewerker van het sociaal wijkteam, de WMO-consulent, de MABZ-medewerker van de GGD (Meldpunt en Advies Bijzondere Zorg), de buurtsportcoach en de wijkverpleegkundige.
Vanuit HZW worden we als huisarts, POH en als praktijk ondersteund bij het opstarten of verbeteren van de samenwerking. Bij mij in de wijk (en voor heel Purmerend/Beemster) is Pien Huijgens mijn eerste aanspreekpunt bij de coördinatie van de samenwerking met andere zorg en welzijnspartijen.”
Wat is het doel van de samenwerking?
“Korte communicatielijnen en persoonlijk contact met partijen in het sociaal domein en de informele zorg (denk aan mantelzorgondersteuning). En heldere informatie en verwijsroute voor iemand die hulp nodig heeft anders dan medische zorg.”
Hoe werk je nu concreet samen met elkaar?
“Dat zal per praktijk en werkgebied/wijk verschillen. Is er meer behoefte aan ondersteuning op het gebied van jeugdzorg, of juist GGZ of ouderenzorg?
In mijn wijk sluit ik periodiek aan bij een jeugdoverleg gezien mij patiëntenpopulatie. En voor de kwetsbare patiënten (met vaak multi-problematiek) organiseert Pien elke 8 weken een MDO-overleg van een uurtje in de wijk. Meerdere huisartsen van praktijken in Wheermolen schuiven aan bij dit overleg samen met de woningbouwconsulent, de MABZ-medewerker, WMO-consulent, de wijkmanager en wijkagent.
We praten elkaar bij over ontwikkelingen in de wijk en bespreken op casusniveau over de complexe casussen. Het verbaast je soms hoeveel zorgverleners al betrokken zijn bij een patiënt of gezin zonder dat we het van elkaar weten!”
“Het is ook prettig om over het voetlicht te kunnen brengen hoe de dagelijkse praktijk er voor ons als huisarts uitziet”
Wat leer je van elkaar in het wijk MDO-overleg, wat levert het je op?
“Je leert van elkaars perspectief, kennis en werkervaring. Zo heeft elke discipline zijn eigen werkwijze en informatie, juist daarin kunnen we elkaar nu versterken. De woningbouwconsulent en wijkagent/ wijkmanager kunnen nu in een vroeg stadium een problematisch situatie rondom een inwoner (en dus patiënt van een van ons) signaleren.
De medewerker MABZ gaat na welke partijen en wie al betrokken (moeten) zijn en brengt waar nodig de huisarts en WMO consulent op de hoogte. Of zet hulp in vanuit het Sociaal Wijkteam. Zo werken we slimmer samen met elkaar.
Ik moet zeggen dat ik er ook wat sceptisch aan begon, wéér een overleg. Maar in dit geval leverde het zo snel winst op dat ik heel blij ben dat ik aangesloten ben!
Eens in de twee maanden een uurtje overleg waarin zeer relevante informatie uitgewisseld wordt. Hierdoor heb ik veel meer inzicht gekregen in de routes en werkwijze van het sociale domein. Bij complexe situaties rondom patiënten zoek ik nu veel sneller de samenwerking wat enorme tijdwinst en betere zorg oplevert. En het brengt het ook echt meer werkplezier!”
“Door te communiceren en verwijzen met VIPLive naar het sociaal domein handel ik sneller mijn To Do lijstje af”
Wat heb je van elkaar nodig om slimmer samen te werken?
“Elkaar periodiek zien houdt de samenwerking levend. En ook na een tijdje samenwerken is de opkomst nog altijd hoog, voor mij een teken dat we de bijeenkomsten allemaal nuttig vinden. Het is ook prettig om over het voetlicht te kunnen brengen hoe de dagelijkse praktijk er voor ons als huisarts uitziet, tegen welke problemen je aanloopt in bijvoorbeeld het contact leggen met medewerkers van het sociale domein.
Daarom ben ik ook blij dat we sinds kort ook met het sociale domein kunnen communiceren en verwijzen via VIPLive. Via de webversie vanuit het HIS of via de mobiele app kan ik nu berichten sturen en ontvangen. Contact leggen is zo heel gemakkelijk en kan gelijk van mijn to do lijstje af.
Tevens is de communicatie AVG-proof én kan teruggeschreven worden in het HIS voor goede dossiervoering.
Vragen?
Neem contact op met jouw wijkcoördinator voor meer informatie over samenwerking in de wijk.