Wie krijg je aan de telefoon als je de spoedlijn van de meldkamer Ambulance belt?

5 minuten

Als je de spoedlijn Ambulancezorg belt of 112 dan kun je Lisa aan de telefoon krijgen. Lisa is verpleegkundig centralist en vertelt in dit interview wat haar werk inhoudt én hoe we haar kunnen helpen.

Alle centralisten van de meldkamer Ambulancezorg hebben een verpleegkundige achtergrond.

Spreek je onderbuikgevoel over de urgentie en medische indicatie uit. Waarom een ambulance?

Wat moet ik bij de hand hebben als ik het spoednummer bel?

Lisa benadrukt dat het niet uitmaakt wie er belt, als het hele verhaal maar compleet is. Kort en bondig daar houden ze van op de meldkamer.

  • Postcode en huisnummer waar de ambulance heen moet
  • Naam en geboortedatum patiënt
  • Waarom? Verdenking op bijvoorbeeld CVA?
  • Controles (ABCDE)
  • Reanimatiebeleid
  • Telefoonnummer contactpersoon die bij patiënt is

“Omdat de huisarts het vindt is geen goed argument,” gaat Lisa verder. “Er zijn maar een beperkt aantal ambulances. Als ik een ambulance inzet ben ik deze voor ruim een uur kwijt. De afweging moet daarom goed gebeuren.”

Waarom sta ik in de wacht als ik de spoedlijn bel?

Lisa legt uit: “De 112-lijn heeft voorrang op de spoedlijn. Iedereen kan acute medische hulp via 112 inschakelen. Bij een reanimatie geven we telefonisch instructies totdat de ambulance er is. Hoe ernstiger de situatie hoe langer we aan de telefoon zijn.

We hebben ‘bureaudienst’. Dit betekent dat we non-stop werken. Je kunt wel even plassen natuurlijk, maar er is geen koffiepauze ofzo. Als je moet wachten op de spoedlijn betekent dat we iemand aan het helpen zijn die ons hard nodig heeft.”

Ambulance of eigen vervoer?

“Er zijn twee types ambulances: Medium care (EWS-score 3 of lager en de ‘lichtere ritten’) en Advanced Life Support ambulances. Dit is ook de reden waarom we als centralist doorvragen. Alleen pijn is geen reden voor een ambulance. Als men zelf niet kan rijden kan er een taxi of buurman/buurvrouw ingeschakeld worden.

Het is vaak sneller om met eigen vervoer naar het ziekenhuis te gaan als dat mogelijk is. Eigen vervoer heeft echt de voorkeur.”

Wat vind je leuk aan je werk als centralist op de Meldkamer?

“Mensen kunnen helpen! De beller aan het handelen krijgen en daarmee iemand redden. Dat vind ik het mooiste aan mijn werk!

Daarnaast vind ik de samenwerking met de andere ketenpartners zoals verloskundigen, GGZ crisisdienst en Huisartsen Spoedposten leuk. We zitten in een gedeelde meldkamer met ook politie en brandweer, dus op de werkvloer werken we letterlijk iedere dienst samen, waarbij we elkaar op drukke momenten ondersteunen.”

Alleen voor U0

Momenteel is er krapte in de bezetting bij MKA. Dit betekent dat er een wachttijd kan zijn op de spoedlijn (tussen 0-15 min.)

Bel je als zorgverlener voor een U0 (slagaderlijke bloeding, reanimatie of geen vrije A/B) dan is het advies:

  • blijf aan de lijn én
  • laat iemand anders met een ander toestel 112 bellen.

Meld vervolgens aan de centralist van de 112-lijn dat je een zorgverlener bent EN een U0 melding hebt. 

112 wordt ook in de regio aangenomen, maar kan bij drukte/krapte overlopen naar Amsterdam of verder het land in. De 112-lijnen gaan voor op ketenpartnermeldingen.
Dit mag alleen bij A0/U0 urgenties, omdat anders de algemene 112 zorg onder druk gezet wordt.