Triagist Emmie over VIM en Calamiteiten

5 minuten

Emmie is sinds 1 maart 2025 lid van de VIM en Calamiteiten Commissie van de Huisartsen Spoedpost Zaanstreek Waterland.

“Een VIM gaat over iets wat niet goed gegaan is. Iets lag op de verkeerde plek of ontbrak bijvoorbeeld.

Het doel is niet om een schuldige aan te wijzen, maar om te voorkomen dat het nogmaals gebeurd.

Het proces verbeteren!”

Waarom zit je bij de VIM en Calamiteiten commissie?

Emmie: “Ik vind overal wel wat van en in deze rol mag dat ook. Het is een verdieping van mijn vak als triagist.

Als je steeds struikelt over een prullenbak die in de gang staat kun je geïrriteerd raken of je maakt gezamenlijk een afspraak hoe het beter kan en waar die prullenbak wèl moet staan.”

De commissie komt iedere 6 weken bijeen. “We bespreken dan de openstaande meldingen en de vervolg acties. We gaan dan uitpluizen wat er is gebeurd én maken daar dan een verbeterplan op.

Als de melder een huisarts is wordt de VIM door een van de huisartsen Hans Boganen en Mariëtte Willemse opgepakt.”

Niet Pluis gevoel

Je inschatting aan de telefoon kan verkeerd zijn, ook al heb je je werk goed gedaan.

“Soms hoor je in het terugluisteren van de gesprekken een Niet Pluis gevoel van de triagist. De Nederlandse Triage Standaard (NTS) is een hulpmiddel, maar je onderbuikgevoel bepaald ook veel. De kunst is tussen de regels door goed te luisteren.

Daarom wordt het Niet Pluis gevoel ook besproken na een VIM of calamiteit. Wat maakte het dat je dit gevoel misschien niet uitsprak op dat moment?”

Wat is een VIM, klacht of calamiteit?

Een VIM is elke onbedoelde gebeurtenis die de patiënt bereikt heeft en die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) kan leiden. VIM staat voor Veilig Incidenten Melden.

Een klacht is een uiting van ongenoegen over een gedraging, waaronder mede begrepen het handelen of nalaten, jegens een patiënt in het kader van zorgverlening of betrekking hebbend op organisatorische aspecten. Een uiting van ongenoegen over de weigering van een zorgaanbieder om een persoon in het kader van de zorgverlening als vertegenwoordiger van een patiënt te beschouwen.

Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt heeft geleid. Het letsel kan zowel lichamelijk als psychisch zijn. Ook seksueel misbruik moet worden gemeld bij de IGJ. 

Op de website van de Huisartsen Spoedpost kun je overigens ook een tip of compliment insturen.

Emmie vult lachend aan: “Je kunt natuurlijk ook gewoon je collega(‘s) rechtstreeks aanspreken als je ergens meezit.”

Vragen?

Leonieke Kievit

Kwaliteits- en klachtenfunctionaris 06-13364067 l.kievit@hzwhuisartsenzorg.nl

Irma Geestman

Kwaliteits- en klachtenfunctionaris 0622514813 i.geestman@hzwhuisartsenzorg.nl

Leonieke en Irma doen hun werk niet alleen voor HZW, maar ook voor dagpraktijken die hiervoor een aanvullend contract hebben. Weten wat voor extra gemak een externe klachtenregeling kan opleveren? Neem contact met ons op!

Handig