
Monique Bakker is sinds eind 2022 dé planner van de Huisartsen Spoedpost Zaanstreek Waterland. Stuur je een mailtje naar roosterzaken? Grote kans dat Monique jouw vraag beantwoordt.
Maar wat doet een planner? Hoe worden de roosters gemaakt? Wat zijn de uitdagingen bij het maken van het rooster?
“Roosteren is een uitdaging!”
Rooster voor de huisartsen
“Sinds oktober 2023 gebruiken we voor het rooster van de huisartsen op de Spoedpost de WaarneemApp.
Ik behandel o.a. de veranderingen van de verschillende rollen, voer de mutaties door in het rooster waar nodig, zet de nieuwe planperiode klaar en voeg huisartsen aan VIPLive toe nadat de aanmeldingen zijn binnen gekomen. Ook als er een praktijkovername of associatie is zorg ik voor de verwerking. De onboarding van de AIOS-en behoort ook tot mijn takenpakket.” vertelt Monique.
Rooster voor de triagisten, KLV, secretaressen en baliemedewerkers
“Een rooster maken wat voor alle collega’s perfect is, is een onmogelijke uitdaging. Het is niet altijd mogelijk om met iedereens wensen rekening te houden. We hebben te maken met verschillende rollen, maar ook met verschillende contracten en beschikbaarheid. Er zijn veel collega’s die naast hun werk in de acute huisartsenzorg ook overdag in een huisartsenpraktijk werken of co-schappen lopen.
Luisteren naar de verschillende wensen is een belangrijk onderdeel van mijn functie. Ik heb zelf ook onregelmatigheidsdiensten gewerkt en weet hoe de spagaat met werk en privé kan zijn.
Het is meer dan alleen het rooster maken. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van alle mutaties (verlof, ziek en ruilen). Ook ben ik bezig met ad hoc zaken en ben het aanspreekpunt voor externe bureaus zoals Auxilio.
Daarnaast zijn we als Spoedpost ook steeds aan het kijken hoe kunnen we het rooster optimaliseren. Personeelsschaarste is, zeker in de zomermaanden, een terugkomend onderwerp. Aanpassingen in het rooster worden altijd gezamenlijk geëvalueerd. Ik maak daar de rapportages voor.”