Patiënttevredenheidsonderzoek op de HAP: waardevolle inzichten voor betere zorg

3 minuten

Door een patiënttevredenheidsonderzoek op de Huisartsen Spoedposten krijgen we inzichtelijk hoe patiënten de zorg ervaren. De flyer wordt aan de patiënt meegegeven door de baliemedewerkster, KLV of consultarts. Ook hangen de posters in de wachtruimtes van de Spoedposten. Patiënten kunnen na hun bezoek aan de Spoedpost de QR code scannen en online een korte vragenlijst invullen. Met deze antwoorden kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren.

”Uiteindelijk helpt een patiënttevredenheids- onderzoek ons om nóg betere zorg te bieden”

Waardevolle feedback

Janou, Marjolein en Isa, drie collega’s die dagelijks op de Spoedpost werken, weten hoe waardevol feedback van de patiënten kan zijn. “Het is goed om te weten hoe mensen onze zorg ervaren. Soms heb je het idee dat alles goed verloopt, maar het is fijn om dat ook bevestigd te krijgen of juist te ontdekken waar nog verbeterpunten liggen,” vertelt Janou.

Dankbaar

”De waardering die je krijgt is juist wat het werk zo leuk maakt,” zegt Isa. ”We hadden laatst een drukke nachtdienst, toen iemand belde voor advies over zijn wond. De arts was in bespreking, dus ik heb gevraagd of ik deze persoon later terug kon bellen. Toen ik even later het advies terug kon koppelen, was de persoon in kwestie onwijs dankbaar. Dat is heel fijn om te horen.”

“Uiteindelijk helpt een patiënttevredenheidsonderzoek ons om nóg betere zorg te bieden en te doen waar we goed in zijn: patiënten helpen op een moment dat ze dat het hardst nodig hebben,” aldus Marjolein.

Blijven ontwikkelen

Projectleider Cindy Groot: “Sinds dit jaar zijn de vragen voor de bezoekers iets aangepast en er is ruimte voor toelichting. We gaan nu, naast de bezoekers, ook de bellers meenemen. Elk kwartaal worden de resultaten geanalyseerd en verbeterpunten opgepakt. Uiteraard worden ook de complimenten gecommuniceerd!” Door deze inzichten kunnen we de zorg op de Huisartsen Spoedpost blijven ontwikkelen, met als doel een nog betere ervaring voor iedere patiënt.

Vragen?

Cindy Groot

Projectleider Zorgprogramma’s 06-26560742 c.groot@hzwhuisartsenzorg.nl