
Huisarts Vanessa Huijbens kreeg de afgelopen jaren steeds vaker aanvragen van bedrijfs- en verzekeringsartsen voor medische gegevens. Soms wel 20 brieven per week!
“Bij een standaard brief heb ik het gevoel dat ik niet van toegevoegde waarde ben. In tijden van schaarste leek het me daarom zonde om mijn kostbare tijd te besteden aan het overdoen van het werk van een bedrijfsarts. Een patiënt kan prima zelf vertellen welke operatie en revalidatie hij of zij heeft ondergaan.”
We staan sterker als we allemaal dezelfde werkwijze hanteren m.b.t. gegevens verstrekken aan derden.
Wat is de oplossing?
“In samenspraak met juristen van het LHV heb ik een tekst geformuleerd voor de website. Wanneer wél en wanneer niet. Deze tekst staat op onze website. Kopieer deze gerust voor eigen gebruik! Copy paste mag gewoon.”
Voor inhoudelijk medisch overleg en dus specifieke patiëntgerichte vragen. Bijvoorbeeld als het traject bij een bepaalde patiënt langer duurt dan verwacht. Er staat normaal een X aantal dagen voor een bepaalde operatie en herstel, maar bij deze patiënt duurt dat langer. Of als er een discrepantie is in het verhaal van de patiënt en de eigen bevindingen.”
Aangepaste werkwijze is succesvol
“Sinds bijna 2 maanden staat er duidelijk op de praktijkwebsite vermeld hoe wij omgaan met het verstrekken van medische gegevens aan derden. Dit lijkt goed te werken, want we krijgen minder aanvragen. De paar standaardbrieven worden nu teruggestuurd door de assistentes. We gaan enkel in op gerichte vragen en niet een standaardvragenlijst.”
Ook werken in deze dynamische en hechte huisartsenpraktijk?
Huisartsenpraktijk Huijbens is op zoek naar één of twee nieuwe collega(‘s) doktersassistent voor 34 uur per week in de dorpspraktijk in hartje Krommenie.