ICT praktijkscan afgerond

4 minuten

Eind vorig jaar hebben alle praktijkhouders een online enquête ontvangen: de ICT praktijkscan.

In de ICT praktijkscan komen diverse aspecten van digitalisering en ICT aan bod.

Denk aan onderwerpen zoals veiligheid en privacy, het gebruik van digitale middelen en digivaardigheden.

Uiteraard kan je bij HZW terecht met vragen over digitalisering en ICT in je praktijk. Bijvoorbeeld met vragen over het gebruik van VIPLive.

Uitkomsten

Michelle Kroone, projectleider digitale zorg: “Er spelen bij veel praktijken dezelfde issues. Training rondom AVG/privacy werd veel genoemd. We hebben voor een oplossing opgetrokken met de AVG werkgroep en Jolien Verschragen, scholingscoördinator. Het is vanaf heden mogelijk om je voor de e-learning AVG en de e-learning Privacybescherming en informatiebeveiliging aan te melden. Deze zijn geschikt voor alle medewerkers van de praktijken. Aanmelden verloopt via de agenda op onze website.

Ik was aangenaam verrast dat maar liefst 82% van de respondenten het tabblad Inzicht van VIPLive gebruikt. In de dashboards is veel informatie te vinden over de patiënten populatie in de eigen praktijk. Hier is bijvoorbeeld terug te vinden hoeveel diabetes, COPD en CVRM patiënten in de praktijk zijn, bij hoeveel van deze patiënten het eGFR geprikt is het afgelopen jaar én zelfs bij hoeveel van deze patiënten het eGFR onder de 45 is.

Daarin tegen gebruikt slechts 6% het verwijzen via VIPLive. Zonde, want dit is zo makkelijk én scheelt veel tijd. POH Monique de Bruin heeft onlangs uitgelegd wat voor toegevoegde waarde het voor haar is. We gaan de komende tijd meer van dit soort voorbeelden delen.

Ik vond het opmerkelijk dat 24% van de huisartsenpraktijken nog faxt. Dit is voornamelijk voor communicatie met apotheken. Faexit zorgt voor een uitfasering van de fax. Gegevens uitwisselen gebeurt bij voorkeur via ZorgDomein, LSP, EDIFACT of digitale verwijzingen. Het uitwisselen van medische gegevens is veiliger en de administratieve last (overtypen, kopiëren, inscannen mét kans op fouten) verminderd door digitale alternatieven te gebruiken. Je kunt ook altijd gebruik maken van veilig mailen. Ook dit is in de adviesrapporten meegenomen.

Een mooie patiëntvriendelijke ontwikkeling is het feit dat 80% van de respondenten een patiëntenportaal aabiedt. Patiënten kunnen eenvoudig online een afspraak maken, e-consult krijgen of om een  en herhaal recept vragen.”

Praktisch adviesrapport op maat

In de week van 22 mei hebben alle deelnemers het adviesrapport voor de eigen huisartsenpraktijk ontvangen. In het adviesrapport staan ook praktische tips waar men direct zelf mee aan de slag kunt gaan. Denk aan het advies over de vereisten van een papierversnipperaar inclusief modelnummers.

Infographic ICT scan 2022

PDF bestand

Vragen?

Michelle Kroone

Projectleider digitale zorg 075 20 10 221 m.kroone@hzwhuisartsenzorg.nl