Scholing is belangrijk. Er wordt van zorgverleners verwacht dat ze zich blijven scholen en ontwikkelen. Op die manier behouden we kwaliteit van zorg.
Jolien Verschragen is sinds juni 2022 in dienst als scholingscoördinator.
“Ik ben een groot voorstander van een leven lang leren.”
Wat ga je doen als scholingscoördinator?
“Scholing is belangrijk! Als scholingscoördinator ben ik verantwoordelijk voor de educatieve ondersteuning van al onze zorgdisciplines binnen de huisartsenzorg.”
Heb je hier al ervaring in?
“De afgelopen 6 jaar heb ik als diëtist gepionierd in de preventieve tak van de mondzorg. Om voeding en leefstijl te integreren in de tandheelkunde organiseerde én gaf ik scholing aan mondzorgkundigen. In mijn ogen ligt scholing aan de basis van elke nieuwe ontwikkeling en verandering. Ik ben daarom ook een groot voorstander van een leven lang leren.”
Wat ga je de komende periode doen?
“Momenteel is er eerst behoefte aan overzicht. Daarom is centraliseren en een duidelijke structuur opzetten nu de prioriteit. Voorheen had ieder zorgpad zijn eigen manier om een scholing vorm te geven. Doordat we dit nu centraal doen is er meer overzicht. Ook komt er meer verbinding tussen de diverse bijeenkomsten en scholingen. Daarbij is ook is het opzetten van beleid een belangrijke stap om de afdeling scholing professioneler en beter in te richten.”
De toekomst
“HZW heeft de afgelopen jaren een enorme professionaliseringsslag gemaakt. Ook tijdens de coronapandemie hebben we gemerkt dat de vorm waarin we scholingen geven verschoof naar online. Dat was best spannend, maar hebben we wereldwijd toch gedaan!
Een logisch gevolg is dat we opnieuw gaan kijken naar de behoefte en vorm van ons scholingsaanbod. De hoofdvraag hierin zal natuurlijk altijd zijn: ‘welke scholingsbehoefte is er bij welke doelgroep?’. En daarbij hoort ook een stukje verdieping in de veranderende zorgbehoefte die momenteel gaande is. Hoe gaan we hier met scholing zo goed mogelijk op aansluiten?
Daarnaast zal ben ik op de achtergrond continu bezig met waar we als organisatie in de toekomst naar toe willen en welke doelen, en dus opleidingsbehoefte, we hierbij voor ogen hebben.”