“Echt alleen voor spoed!”

5 minuten

Social media kanalen inzetten om zorgvragers bewust te maken waar de Huisartsenpost voor is.

De Huisartsenposten Zaanstreek Waterland heeft een doorlopende informatieve social media campagne om zorgvragers in de regio te informeren over de werkwijze van de Huisartsenposten. De doelstelling is hierbij de Huisartsenposten toegankelijk te laten blijven voor échte spoedzorg.

Robin de Boer (Online Marketeer bij MadSpider) heeft deze campagne samen met Mijntje Zaat (communicatie-specialist bij HZW) opgezet.

Aanleiding: grote druk Huisartsenpost

Het is druk. Té druk! Een oorzaak is o.a. de onduidelijkheid bij de zorgvrager waar de Huisartsenpost voor bedoeld is. De Huisartsenposten zijn er alleen voor huisartsenzorg die niet kan wachten tot de volgende werkdag, maar dat is lang niet bij iedereen bekend of wordt door iedereen gerespecteerd. Daardoor is er bij de Huisartsenposten een toenemende zorgvraag voor minder spoedeisende zorg. Dit brengt de toegankelijkheid voor échte spoedzorg in gevaar.

De keuze voor social media

Robin: “Uit ervaring blijkt dat deze kanalen met name goed inzetbaar zijn om lokaal de juiste doelgroep te bereiken.

Met name de mogelijkheid om gebruik te maken van beschikbare gekomen data, zoals ‘websitebezoekers’ of ‘betrokkenheid, likes, reacties’, maakt dat de boodschap een stuk gerichter kan worden overgebracht.

Niet alleen omdat de doelgroep steeds beter gevonden wordt, maar ook door het kiezen van de juiste teksten en afbeeldingen ‘die het beste werken’.

Dat voordeel hadden we niet bij de eerste campagne, maar door het opbouwen van data na een aantal campagnes zien we nu dat de doelgroep steeds effectiever en tegen lagere kosten wordt bereikt.”

Robin: “Hoewel alles online natuurlijk meetbaar is, zijn er vele andere trends die bijdragen aan een drukke of juist rustige nacht. Met veel of juist weinig ‘niet echte spoedjes’.

Het blijft testen welke campagne het beste aanslaat.

Zo zijn we nu aan de slag met een campagne specifiek gericht aan ‘ouders/verzorgers van jonge kinderen’. De cijfers zullen straks laten zien wat het effect is.”

Hoe zit het met privacy?

Robin: “Ik krijg vaak de vraag of je wel moet willen adverteren op Facebook of Instagram, en die vraag snap ik ook wel. Facebook en Instagram verzamelen veel data over het gedrag van de gebruikers en deze data is, natuurlijk anoniem, indirect beschikbaar voor adverteerders. Daarom kan de boodschap ook zo gericht worden overgebracht. Dat klinkt ‘eng’, maar in de praktijk valt dat wel mee. We houden ons aan de wettelijke afspraken die hierover zijn gemaakt. Zo blijft de privacy van de gebruikers geborgd.”

Mijntje: “Daarnaast worden er alleen cookies van Meta (moederbedrijf van Facebook en Instagram) geplaatst als de gebruiker toestemming geeft.”

Aanvullende stappen

Mijntje: “Doordat we zelftriage aanbieden op onze website met de plugin van Moet ik naar de dokter (MINDD), kunnen we ook steeds beter resultaten koppelen aan inzet en daarmee bepalen wat goed en minder goed werkt.

Het komt nu allemaal bij elkaar!

Eind april een nieuwe website. Vlak voor de zomer een aanpassing aan het telefoonsysteem, zodat de beller direct een sms met link naar de zelftriage krijgt. Verder vermelden we sinds kort ook de wachttijd op de website.

Allemaal acties om mensen te ‘verleiden’ om eerst te kijken of zij wel echt naar de dokter moeten.”

Meer weten over de social media van de Huisartsenposten en de campagne?

Mijntje Zaat

Communicatieadviseur 06-12750101 m.zaat@hzwhuisartsenzorg.nl