E-learning Netwerkintake: Hoe voorkom je onnodig medicaliseren?

7 minuten

Psychische klachten laten zich lang niet altijd vangen in één diagnose of behandelprotocol. Juist daarom werkt huisarts en kaderarts GGZ Lidewij Wind (ZorgNU Utrecht) met de NetwerkIntake in haar spreekkamer.

“De NetwerkIntake brengt echt een ander gesprek op gang. Ik kan iedere huisarts aanraden de e-learning te volgen. Het is laagdrempelig en verrijkt je spreekkamer direct.”

Tijdens de GGZ-scholing Herstelgericht Werken op 28 oktober 2025 lieten hoogleraar Innovatie in de GGZ Floortje Scheepers en Lidewij Wind zien hoe herstelgericht werken in de praktijk vorm krijgt.

Kon je daar niet bij zijn als huisarts? Dan kun je de geaccrediteerde e-learning NetwerkIntake eenvoudig online volgen.

Hoe start je met het NetwerkIntake in de spreekkamer?

Lidewij: In plaats van direct te focussen op een DSM-diagnose, start ik het gesprek met een open vraag: “Vertel eens, wat is jouw verhaal?”. “Zo ontstaat ruimte om breder te kijken, samen met de patiënt,” vertelt ze. “Wat speelt er thuis, op het werk, op school? Ik vraag wat iemand nodig heeft om zelf herstelstappen te zetten, en wie daar eventueel bij kan helpen. Dat hoeft helemaal niet altijd de GGZ te zijn maar soms iemand uit de directe omgeving, familielid, werkgever of een organisatie in het sociaal domein. Je krijgt een rijker beeld van de mens achter de klacht.”

NetwerkIntake biedt overzicht en inzicht

De NetwerkIntake helpt om samen met de patiënt overzicht te creëren door de (netwerk)omgeving samen te schetsen. Je ziet meteen waar verbindingen liggen, en waar iemand kracht of steun kan vinden.” Dat levert vaak nieuwe inzichten op — voor zowel patiënt als huisarts.”

Meer eigenaarschap, minder medicaliseren

“Er ontstaat op een natuurlijke wijze meer eigenaarschap bij patiënten. De hulpvraag achter de zorgvraag van de patiënt wordt leidend: wat wil iemand veranderen, wat kan iemand zelf doen en wie kan daarbij helpen?, aldus Lidewij.

Minder verwijzingen, meer samenwerking

Het mooie is dat we niet automatisch meer verwijzen naar de SGGZ of BGGZ, zegt Lidewij. Soms is het netwerk zelf de beste hulpbron, en soms hulp in het sociaal domein. En dat ontlast de zorg, terwijl patiënten zich juist meer gezien voelen.

Praktisch toepasbaar in de spreekkamer

De kracht van de NetwerkIntake zit volgens Lidewij juist in de eenvoud. “Het is geen ingewikkelde methodiek. Je kunt er morgen al mee starten in je eigen spreekkamer.”

Wat is een NetwerkIntake?

De NetwerkIntake is een gespreksvorm die helpt om samen met de patiënt de belangrijkste thema’s in kaart te brengen die invloed hebben op herstel van de patiënt. Door samen visueel te werken — met ‘bolletjes’ zoals in een mindmap — ontstaat overzicht, samenhang en ruimte voor een gelijkwaardig gesprek. Dat levert nieuwe inzichten en oplossingsrichtingen op en maakt helder wat de cliënt zelf kan doen, wat naasten kunnen betekenen en wat professionele hulp kan toevoegen.

Meer weten?

Scholingen:

Volg de geaccrediteerde e-learning NetwerkIntake, je kunt je aanmelden via onderstaande link:

Er zijn ook fysieke scholingen voor POH-GGZ en geïnteresseerde POH S, klik op de links hieronder voor aanmelden of meer informatie:

Interessante links:

Bekijk ook de video met Floortje Scheepers, hoogleraar Innovatie in de GGZ, UMC Utrecht op YouTube:

Luister ook naar de Huisarts podcast “Wat moet de huisarts met de DSM?”, waarin Peter Lucassen (huisarts) en Femke Veldman (huisarts) in gesprek gaan met Jim van Os (psychiater) over onnodig medicaliseren in de psychiatrie en de rol van de DSM.

Vragen?