Casuïstiek – Ziekte van Addison

7 minuten

Omdat naast goed luisteren, het belang van het vormen van een juist en compleet toestandsbeeld de basis is van een patiëntveilige triage, delen wij deze casus.

Casus

Meldkamer Ambulancedienst
“Ik heb de partner van meneer K, een meneer van 66 jaar oud. Hij is over de drempel gestruikeld en kan niet meer op zijn benen staan. Zijn beiden enkels zijn dik, maar ze hebben hem in een stoel gehesen, dus hij zit gewoon te wachten. Ik wil hem graag doorzetten.”

Triagist HAP
“Zet maar door hoor!”

Met bovenstaande telefonische overdracht wordt ook gelijk het startschot gegeven waarbij een sneeuwbal aan misverstanden, onbegrip en machteloosheid gaat rollen.

Het gaat hier namelijk over een patiënt die gevallen is van een ladder, niet meer kon staan of lopen, ondraaglijke pijn heeft en daarbij ook lijdt aan de ziekte van Addison.

Wat is de ziekte van Addison?

Wanneer je lijdt aan de ziekte van Addison heb je een bijnierschorsinsufficiëntie.
 
De bijnieren maken dan te weinig cortisol aan en om dit tekort aan te vullen gebruikt de patiënt het medicijn hydrocortison.
 
Als er zich een stresssituatie voordoet, zoals ziekte, een ongeval of geestelijke stress heeft het lichaam meer cortisol nodig. De dosering  hydrocortison moet daarom verhoogt worden.
Dit kan door middel van een noodinjectie
 
Als er niet wordt ingegrepen dan bestaat het gevaar van een Addisoncrisis, een levensbedreigende situatie die ontstaat door een ernstig te kort aan cortisol. De patiënt kan in een coma raken. 
 

Het vervolg

Voor deze patiënt is het na zijn val cruciaal dat hij zo snel mogelijk de juiste zorg krijgt om een Addisoncrisis te voorkomen.

Na het doorlopen van de triage op de HAP wordt de patiënt uitgenodigd voor een consult op de HAP.

De patiënt kan echter niet meer lopen en onmogelijk op eigen gelegenheid naar de HAP komen.

Ook vindt de patiënt verdere zorg in het ZMC niet wenselijk. Na enige discussie wordt het telefoongesprek dan ook beëindigd.

Amsterdam UMC

De patiënt besluit zich voor zijn zorgvraag te wenden tot het Amsterdam UMC – locatie VU. Hier staat hij onder behandeling voor de ziekte van Addison.

Ondertussen neemt de stresssituatie toe én dus ook de zorgen over een Addisoncrisis.

Vanuit het VU wordt het advies gegeven om direct (weer) 112 te bellen, een ambulance te laten komen en meneer naar het ziekenhuis te brengen.

112

Bij toeval treft de patiënt weer dezelfde centralist die wederom, na het doorlopen van de triage, niet uitkomt op een U0 of U1.

Het telefoontje wordt opnieuw doorgezet naar de HAP. De centralist en dezelfde triagist treffen elkaar opnieuw.

Meldkamer Ambulancedienst
Hebben jullie de partner en dochter van meneer K. gesproken?

Triagist HAP
Oh ja, hebben ze jullie weer gebeld? Ze kunnen gewoon hiernaar toe komen hoor.

Meldkamer Ambulancedienst
Ja maar het verhaal is natuurlijk wel wat uitgebreider zei de dochter…”

En dat is natuurlijk ook zo! Naast dat de patiënt nog steeds op de stoel zit te wachten op hulp, spelen andere zorgen om zijn gezondheid een steeds grotere rol. Namelijk de afweging hoe om te gaan met de huidige stresssituatie en dan met name de dreiging van een Addisoncrisis. De centralist van de meldkamer hakt de knoop door en besluit uiteindelijk een ambulance in te zetten. De patiënt wordt op eigen verzoek naar het Amsterdam UMC locatie AMC gebracht.

Afloop

Na onderzoek in het ziekenhuis wordt vastgesteld dat de patiënt beide hielbotten, een enkel en een rugwervel gebroken heeft. Het juist bepalen van een open toestandsbeeld had een hoop discussie voorkomen en voor de patiënt stress gescheeld. Doordat de patiënt direct naar het Amsterdam UMC locatie AMC is gebracht, heeft hij direct de juiste zorg ontvangen voor de ziekte van Addison.

Wat is een Addisoncrisis?

Noodinjectie

Vragen over deze casus of over VIM, Klachten & Calamiteiten?

Een VIM is elke onbedoelde gebeurtenis die de patiënt bereikt heeft en die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) kan leiden. VIM staat voor Veilig Incidenten Melden.

Een klacht is een uiting van ongenoegen over een gedraging, waaronder mede begrepen het handelen of nalaten, jegens een patiënt in het kader van zorgverlening of betrekking hebbend op organisatorische aspecten. Een uiting van ongenoegen over de weigering van een zorgaanbieder om een persoon in het kader van de zorgverlening als vertegenwoordiger van een patiënt te beschouwen.

Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt heeft geleid. Het letsel kan zowel lichamelijk als psychisch zijn. Ook seksueel misbruik moet worden gemeld bij de IGJ. 

Op de website van de Huisartsen Spoedpost kun je overigens ook een tip of compliment insturen. 

Irma Geestman

Kwaliteits- en klachtenfunctionaris 075 20 10 221 klachtenfunctionaris@huisartsenposten.nl

Leonieke Kievit

Kwaliteits- en klachtenfunctionaris 075 20 10 221 klachtenfunctionaris@huisartsenposten.nl