Beeldbellen om urgentie te bepalen

4 minuten

Dilek (op scherm) en Nicole laten zien hoe het beeldbellen werkt

Op de Huisartsenpost maken triagisten gebruik van beeldbellen met bellers om beter de urgentie te kunnen bepalen. De triagisten: Nicole, Dilek en Robyn behoren tot de top 3 gebruikers van het beeldbellen op de Huisartsenpost.

Beeldbellen zorgt voor minder consulten op de Huisartsenpost

Wat is beeldbellen?

Nicole: “Het is een tool die mij helpt om het toestandsbeeld te bepalen en is een meerwaarde bij het bepalen van urgentie. Wij zien de beller en eventueel kind, maar wij zijn niet te zien.

Dilek voegt toe: “Het helpt in de druk op de Huisartsenpost te verminderen, want 9 van de 10 beeldbelletjes blijken een lage urgentie te hebben en hoeven niet gezien te worden op de post.

We stellen geen diagnoses in het beeldbelgesprek. Het helpt ons in het agendabeheer (minder consulten omdat er minder urgenties zijn). Het helpt niet in de wachtrij. Een gesprek duurt nog steeds ongeveer even lang.”

Beeldbellen kost meer tijd dan gewoon bellen

Wanneer zet je beeldbellen in?

“Vooral vaak bij jonge kinderen met griepachtige- en koortsklachten,” vertelt Dilek. “Brandwonden beoordelen gaat ook makkelijker met beeldbellen. Patiënten vinden het fijn dat deze optie er is. We krijgen erg goede feedback.”

Beeldbellen kan helpen bij de urgentiebepaling

“Bij een standafwijking is het ook handig,” vertelt Nicole. “Door een zwelling denken veel mensen al gauw aan een scheefstand, maar dat is vaak niet zo.

Ook bij benauwdheid bij kinderen is beeldbellen een handige tool voor de urgentiebepaling. Je kunt dan zien of het kind wel of geen intrekkingen heeft.

Daarnaast is het ook handig om te zien of een wond wel of niet gehecht moet worden.”

Robyn: “Ik vind het beeldbellen handig om patiënten te begeleiden bij een handeling als er sprake is van een lage urgentie en patiënt angstig is of niet weet hoe dit moet. Denk aan advies bij een bloedneus of het aanbrengen van verband. Zo help je de patiënten goed én hoeven zij niet naar de Huisartsenpost te komen.” 

Zet je beeldbellen in bij alle patiënten?

“Nee! Het beeldbellen moet iets toevoegen; het is geen gezellig praatje het gaat om de urgentie bepalen. Bij bejaarden die minder digitaal vaardig zijn zet ik het minder vaak in, want dan kost het te veel tijd. Hoe makkelijk het beeldbelgesprek gaat hangt af van de ‘tegenpartij’,“ vertelt Nicole.

Bij beeldbellen heb je een digitaal vaardige patiënt nodig

Vragen over het beeldbellen op de Huisartsenpost?

Simone Swartsenburg

Manager Spoedzorg 075-2010221 s.swartsenburg@hzwhuisartsenzorg.nl

Stèphanie Voorsluijs

Manager Spoedzorg 075-2010221 s.voorsluijs@hzwhuisartsenzorg.nl