Wanneer de patiënt niet goed geregistreerd staat als ketenpatiënt ontvangt de praktijk geen ketengelden voor deze patiënt. Daarbij heeft het ook tot gevolg dat een diëtiste deze patiënt niet bij ons kan declareren aangezien deze patiënt niet bij ons bekend is als ketenpatiënt.
“Het is een kwestie van een vinkje aanzetten. Dit vinkje heeft alleen wel grote consequenties voor zowel de huisartsenpraktijk, maar ook andere zorgprofessionals in de keten.”
Lianda Bakker, coördinator zorgpaden
Om een patiënt te registreren in de keten moet deze te voldoen aan de inclusiecriteria.
In VIPLive kun je in het ketenzorgdashboard zien wanneer bij patiënten een hoofdbehandelaar ontbreekt en/of het vinkje Deelname ketenzorg ontbreekt. Als je ingelogd bent kun je bovenaan bij Inzicht op Ketenzorgdashboard klikken. Vervolgens staan onder het tabblad Populatie twee grafiekjes waarbij je dit kunt zien:
Als er bij ontbreekt/ongeldig patiënten staan dan is deze patiënt niet opgenomen in de keten. Wanneer je op ontbreekt/ongeldig klikt, zie je welke patiënten dit betreft. Vervolgens kun je dit in het HIS aanpassen en zal je patiënt geregistreerd staan als ketenpatiënt.